söndag 16 juni 2013

Confederations Cup och 1 år kvar...!

Bitterheten har precis lagt sig efter Sveriges pinsamma insats i Wien där man blir utspelade av ett (i VM-sammanhang) division C-lag som inte varit i VM sedan 1982...

... för att bytas ut mot en uppgivenhet som jag inte känt på länge... 2-0 mot Färöarna hemma klingar ju inte direkt högt... en uppgivenhet som säger mig att det kanske är en för lång väg för Sverige att ta sig till VM nästa år.. och jag som i princip har bokat resan till Rio, Brasilia, Sao Paulo mm... då måste ju Hamrén få fart på sina yngre talanger... och inte låta gamla träben som Anders Svensson, Kim Källström eller unga träben som Toivonen, Rasmus Elm eller Oscar Wendt spela...
Nej, in med nya unga hungriga spelare som vill ta sig till Brasilien...

Men, mitt i den dystra stämningen dyker FIFA Confederations Cup upp med mästarlag från samtliga kontinenter. Arenorna skall testas, logistiken runt dessa skall få en översyn och lagen skall få visa upp sig för den kommande brasilianska publiken... Sambastämning oj oj oj.... längtar redan till nästa sommar!!

I helgen kunde man därför slå sig ned i soffan och njuta av Brasse-fotboll med Neymar och Paulinho i spetsen, där de lekte med japanerna som aldrig kom upp i den klass de kan vara i.

Och igår kunde man njuta av Pirlo (förvisso 34 år) som fortfarande kan skruva in en frispark och kanske förtjänar en film uppkallad efter sig.. "Skruva den som Pirlo" ...som svar på Beckhams dito...
Mexico var heta men glädjande var att Italien var betydligt bättre och kunde lätt vinna matchen efter Balotellis snygga avslutning i den 78:e minuten.
Jag får tillbaka minnesbilder från förra EM då Italien slog tyskarna i semin och Balotelli var hetast av alla...
Jag minns VM 2006 då Italien dominerade hela turneringen och vann efter en lek med fransoserna...

Allt kom tillbaka och blev riktigt glad över detta!!

Äntligen några riktigt bra fotbollsmatcher att se fram emot nu när CL har spelats klart... Jag rekommenderar starkt att planera in den 22 juni i kalendern, då spelar Italien mot Brasilien som blir en värdemätare för bägge lagen... och sen följer slutspel... Perfekt... vilken start på sommaren...
Nu kör vi - Forza Azzuris!!

PS.
I Brasilien är det huvudstjärnan Neymar som är i blickfånget (21 år), tillsammans med nästa upcoming star, Lucas från PSG, (20 år).
Italiens stjärnor är Mario Balotelli (22 år) och El Shaarawy (20 år)...

Ja, ni fattar vad jag menar.... Elmander 32 år, Zlatan 31 år, Hysén 31 år, Jonas Olsson 30 år, Källström 30 år, Isaksson 31 år, Svensson 36 år...

say no more...

/ Prandelli


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar