söndag 13 juli 2014

Dags för ("moraliska") finalen!

Klockan klämtar. Snart är det intåg på Maracana stadion i Rio. Intåget som skulle blivit en blågul fest med karnevalstämning på Rios gator är nu utbytt mot en tysk maskinkamp mot ett ultradefensivt argentinskt drömlag. Skall Messi krossa alla och bli störst av alla. Odödlig likt en legend som Maradona eller Mario Kempes! Skall ligavinster, Champions League vinster och Ballon Dór vinster krönas med det största av allt? Eller skall världens mest kompletta lag vinna och ta hem bucklan till Berlin?

Argentina vann 1986 med Maradona i spetsen, mot Tyskland. Ingen i dagens trupp var med då. Tyskarna vann 1990, mot Argentina, med Beckenbauer som kapten. Minns spelare som Littbarski, Brehme, Völler, Matthaus och Klinsmann. Ingen tysk är kvar i dagens trupp. Bägge lagen har byggt upp en ny generation av drömlag med stora profiler. Messi vs Müller, Higuain vs Götze, Lavessi vs Özil, Di Maria vs Schürrle. Frågan är bara vilket gäng som skall få kröna sina karriärer med ett eftertraktat VM-guld?

Det är bara att spänna fast sig i soffan och hänga med. Vem vinner VM och vem vinner tipset! Jag är spänd inför den stundande avgörande kampen. Kampen om guld och ära!

Om vi avslutningsvis bara gör en utblick i det som varit skulle jag vilja påstå att den moraliska finalen ändå skulle varit den mellan Italien och Brasilien! Italienarna blev bortdömda på ett rött kort, bitna av galna uruguyaner och allmänt förnedrande av costa ricaner. Brassarna blev bestulna sin profil Neymar, påhoppade och nedmejade. Det som skulle varit årets fest blev en fars, en skandal som jag enbart vill glömma. Jag kommer därför i en stilla protest mot både FIFA, UEFA, EU, NATO, PLO och alla andra som varit inblandade i denna komplott, sätta mig i soffan iklädd hela mitt italienska ställ och inbilla mig att jag ser Balotellis löpningar, Buffons räddningar och Pirlos frisparkar. Som motpart i denna stilla protest sitter mini-Olsson i andra soffhörnet och ser sina tänkta brassar Neymar, Fred och Hulk kämpa mot de italienska Gli Azzuris... hur det kommer gå vet ni alla...

Ni som vill joina i denna protest; ta fram ert sanna JAG och häng på... vi är redo...
"The moralic final between Brazil and Italy"



Forza Forza...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar