fredag 11 juli 2014

Gästinlägg från Sardinien!

Under hot, påtryckning och ren utpressning tvingas jag nu publicera detta gästinlägg från en gammal vän. 

PS. Härtill är jag nödd och tvungen!   / Mr "Il Duce" Brask


Sardinien vecka två.

Operation "Rehab 2014" börjar lida mot sitt slut och alla försök att återanpassa herr Olsson till en normal samhällsmedborgare har varit förgäves. Det sket sig. Under de två veckor jag kämpat med att vända Olssons negativa utveckling har han tyvärr hunnit visa upp många nya ansikten, det ena värre än den andra. Det märkliga är att symptomen vanligtvis uppkommit i samband med fotboll och då med vilken nation som spelat. 

Diagnosen är ställd: Italien är där dom hör hemma - utslagna - och då är det ok att "vända kappan efter vinden", "hålla på dom som vinner" eller "jag är flexibel och bestämmer favoritland efter resultat".

exempel ur Olssons vardag här;

En vanlig kväll har man ofta återfunnit den desillusionerade Olsson vandrande på gatorna i Alghero iklädd italiensk högtidsdräkt, ivrigt kramande på sin kära Balotellidocka och desperat sökande efter nämnde Balotelli, Motta och Buffon som Olsson fått för sig är hans borttappade syskon. Det har alltid slutat på samma sätt. De italienska myndigheterna har fullt naturligt vägrat ta hand om och ge Olsson den vård som han så väl behöver. Trots Olssons ljudliga protester har man vänligt men bestämt levererat Olsson hem till huset där Anna tålmodigt kväll efter kväll fått bädda ner Olsson och Barbie Balotelli. 

Några dagar senare, i samband med Brasiliens match mot Tyskland syntes samme Olsson på stadens beach som han nu fått för sig är sitt eget  Copacabana, iklädd brasiliansk sambakjol. Allt för att fira sitt nya hemlands självklara vinst mot de usla tyskarna. Alla vet hur det gick. Kort därefter syntes samme Olsson på torget men nu helt plötsligt i lederhosen utstyrsel, skrålande tysk umpha umpha musik, letandes efter det tyska konsulatet dit han krävt att få bli skjutsad för att där begära politisk asyl. Kreativt. De italienska myndigheterna har i hopp om att bli av med det ständigt återkommande problemet välvilligt bistått med skjutsen. Men väl vid porten till konsulatet har de tyska myndigheterna bryskt avvisat Olsson med motiveringen att man har nog med problem från andra smått galna och förvirrade svenskar, och då främst de från Landskrona... 

I samband med Hollands match mot Argentina skenade det totalt för Olsson. Det var då jag till sist fick inse att allt hopp var ute för honom. I samband med matchen återfanns Olsson, som nu fått för sig att han är hedersmedborgare i Holland, syssling med Holländska kungen och därigenom kusin med hela landslaget, i en vacker holländsk flygardräkt, på väg mot den lokala flygklubben i för att stjäla en Cessna. Detta för bege sig ut i världen och återta de kolonier som enligt Olsson rättmätigt tillhör Holland. När samma Holland fått stryk av Argentina kom droppen som fick bägaren att rinna över. Efter förlusten skickade Olsson genast ett mejl till argentinska konsulatet och föreslog att man skulle låta olsson återta Falklandsöarna åt Argentina och i gengäld få bli hedersmedborgare i landet och kusin med Messi. 

Men det yttersta, det som nu slutligen fått mig att ge upp det är att Olsson högst kärvänligt och fjäskande bett mig om att låta Olsson få bli ett fan av England. Never! 

Med detta dömer vi alla fotbollsälskare härmed Olsson till lagens strängaste påföljd; Att för tid och evighet tvingas hålla på Italien

Med detta ger jag upp, kastar in handduken, checkar ut eller kalla det vad ni vill. Stafettpinnen sträcker jag över till Henrik Lahti och andra kamrater  i Linköping. Ta hand om vraket. Kommande vecka återfinns Halmstads stolthet Olsson sannolikt strosande omkring med tom blick på Linköpings gator i en galet vacker kreation av alla de nationsdräkter han skaffat sig under detta VM.  Om ni ser honom sätt honom på bussen och skicka honom till valfritt konsulat.  Dock ej Umeås. Mottagaren betalar.

Tack för ett trevligt tips där jag som så många gånger förr blivit misstolkad. Jag vet med mig att jag skickade in ett tips som är identiskt med hur alla resultat varit under detta VM och därför är den moraliske vinnaren...men jag är inte bitter...så länge jag är före Olsson i resultatlistan. 

Bengt, att du lyckades komma före mig i tabellen får väl ses som det åttonde underverket. Njut av det här till nästa tävling.

/ Brander

2 kommentarer:

  1. Bra, Niklas - nu har vi korat en mästare. Grenen heter "krypa till korset". Kolla in min slutspurt nu.

    Der Meister

    SvaraRadera
  2. Niklas - då tycker jag att du gör så här. Snarast efter hemkomsten till den nordliga utmarken så bör du kvitta vårt vad genom att sätta in 100:- till Röda Korset. Jag gör ändå detsamma här i den sydliga varma och gröna provinsen. Bara för att vara solidarisk med en, på förhand, tippad loser.

    Micke - den där satt väl bra, eller hur ?

    Der Meister

    SvaraRadera