måndag 14 juli 2014

Deutschland über Björnen Lundquist!

VM är över! 

Stora delar av världen sjunger Deutschland Deutschland über allés, medan andra delar fortfarande gråter argentinska krokodiltårar. Messi vacklade, Higuain missade. Palacio hade inte gutsen. Argentina föll med sina stjärnor och kvar stod den tyska supermaskinen som gick på högvarv. Klose rockade, Lahm lekte, Muller sprang, Schweinsteiger gick ner i 15:e ronden men reste sig på 9 och slog tillbaka, Özil, rockade loss, Schürrle var galen, Neuer var väggen själv (igen) och snyggast av alla Götze slog tillbaka mot alla som hånat honom för transfern till Bayern... han gav alla en rak höger med budskapet... "här har ni era j-r... här har ni ert efterlängtade guld! Jag är kungen av Tyskland!"...

Merkel grät och kramades, Platini såg tjockare ut än vanligt. Putin fattade ingeting, tänkte på Krim. Dilma försökte hänga med men tänkte på annat, blev utbuad på den egna arenan. Tyska presidenten ville ta över showen. Neuer tog emot guldhandsken. Solklart! Ingen som ens var nära. Messi deppade. Tog surt emot en guldboll. Surade, deppade och insåg att hans chans att bli Maradona var bort. Putz wäck!

Trots snygga tröjor fick Argentina kliva upp (efter dödligt lång väntan) och ta emot sina silverplaketter. Ingen var glad. Ingen brydde sig. Alla gick snabbt förbi kamerorna. Detta följdes av en tysk eufori med sjungande och dansande tyskar uppför trappan med boxaren "Schweini" i täten. Lahm fick bucklan! Alla fick bucklan. Alla sjöng och många grät. Arenan exploderade. Tyskarna stod högst upp och tog emot. Jubel, applåder, fyrverkeri, allt i tyska färger rött, gult och svart denna kväll.

Värdiga vinnare. Värdiga förlorare. Ingen minns tvåan eller trean. Endast den tyska segerdansen detta år 2014.

Fler vinnare. I tipsets sista skälvande stund stod allt och vägde mellan Björn och Annica. Huvudstaden mot Norrland. Tätort mot glesbygd. Tur mot otur. Kunskap mot kunskap. Lycka mot olycka. Kung mot drottning! Standing king mot dancing queen.

Min bild av kvällen: Björn vakar på krogen. Brorsan är med. Polare hänger också vid sidan om. Inte lika engagerade. I norr sitter Annica och Mr Mitchell i soffan och väntar på segerdansen. Gitarren är stämd rösten är tränad och Evita:s sista sång ligger redo. Då Higuain kommer fri sätter Björn sin andra öl i halsen. Spottar. Fräser, men inser att han missat och tar och beställer ett järn istället. Nerverna börjar svikta. Tar en Jäger. En till för säkerhets skull. Brorsa hänger inte med. Skiter i vilket. Sur! Annica skriker och slår näven i bordet. Lunkan lugnar. Försöker kramas. Får en armbåge i sidan, "stay away, dude". Då tysken nickar i stolpen och allt var avgjort i sista minuten av första händer samma sak. Fast tvärtom. Björn skriker. Scheisse! Das war unmöglisch zum missen! Tar in en Jäger till. Brorsan försöker lugna ner stämningen. Annica i norr sätter Lunkans efterrätt i halsen och går ut i köket. Vill inte se mer. Das war nära!
Andra delen av kvällen blir en lång väntan. Alla spända i bägge lägren. Slutsignal efter ett par missar som skulle blivit mål. Ingen stod pall för att bli hjälte. I förlängningen rockar det loss. Shürrle springer och Götze leker. Björn hoppar av glädje. Knockar brorsan i upphoppet. Alla skriker. Björn skriker mest. "Jawohl". Beställer skumpa. Vaskar en. Vaskar två. Sveper trean... "Nu jä-r blir det tysk segerdans". Annica gapar. Tom. Lunkan tröstar. Försöker kramas. Annica lackar ur. Annica inte på humör. Drämmer tv-kontrollen i huvudet på Lunkan och går ut. Det blir krogen. I sorg. Lunkan står i dörren. "Skall du inte stanna hemma?". Annica blänger. Går ut. Träffar polare och surar. Luleå kl. 00.35 skumpan beställs och Annica glömmer... Stockholm 00.42. Björn tar in en skumpa till och bjuder alla. Två sätt att fira! Två sätt att avsluta på. Endast en som vi kommer ihåg!

Gratulationen bis BJÖRN LUNDQUIST!

Du bist der Gewinner des diesjährigen tipps.


/ Il DUCE


Här kommer slutliga ställningen. Summering av tipset följer inom kort.
(alla i grönt hade Tyskland som vinnare, röda hade nåt annat)



Plac.
Poäng
Namn
1
303
Björn ”Neuer” Lundquist
2
275
Staffan ”Klose” Olsson
Bengt ”Mertesacker” Nissler
3
271
Thomas ”Fred” Nilsson
4
265
Mr Ziese ”Özil” d.ä
5
262
Fredrik ”Shweini” Susskind
6
260
Caspian ”Shürrle” Susskind
7
259
Patrik ”Evra” Lindblad
8
257
Gustav ”Podolski” Fant
9
256
Michael ”Laudrup” Andram
10
255
Annica ”Messi” Nilsson
11
250
Ken ”Salas” Lindberg
12
249
Pelle ”Hulk” Lundquist
13
248
Olle ”Hummels” Hellström
14
247
Karin ”Benzema” Falkbrink
15
246
Hasse ”Backe” Hansson
16
244
Jocke ”Marchisio”Nelson
17
242
Martin ”Mustafi” Hambraeus
18
240
Fredrik ”Snejder” Bergström
19
236
Carl-Johan ”Grosskreutz” Edström
20
235
Björn ”Draxler” Liljekvist
21
234
Felix ”Neymar” Olsson
Johan ”Boateng” Jeppsson
22
233
Johan ”Kramer” Bergenäs
23
232
Torgny ”Muller” Nilsson
Fru ”Mata”Smith
24
227
Peter ”Durm” Nilsson
25
226
Krister ”de Bruyne” Falkbrink
Rich ”Gerrard” Smith
26
225
Ziese ”Marquez”Jr
Martin ”Fernandinho” Nissler
27
224
Stefan ”Ginter” Gustafsson
28
223
Fritz ”Götze” Olsson
Lasse ”Gyan” Olsson
29
221
Grabbarma ”Dzeko” Lahti
Martin ”Giroud” Stål
30
220
Ulf ”Villa” Olsson
Martin ”Cavani” Hansson
31
219
Tjejerna ”Boateng” Lahti
32
218
Pelle ”Nani” Klementsson
33
215
Micke ”Lukaku” Mitchell
34
213
Jonas ”Huntelaar” Björk
35
209
Robin ”van Persie” Nordlander
36
208
Kenneth ”Matuidi” Rasmusson
37
206
Peter ”Zabaleta” Wiklund
Dominic ”Zabaleta” Susskind
38
202
Niklas ”Rooney” Brander
39
200
Melvin ”Sanchez” Nilsson
40
199
Mr ”Fellaini” Smith (aka Lenkki)
41
196
Micke ”Balotelli” Olsson
42
194
Rickard ”Palacio” Mattsson
Magnus ”Dempsey” Lewis-Olsson
43
193
Nizze ”Marcello” Nilsson
Martin ”Schweinsteiger” Olsson
44
185
Adam ”Bradley” Lewis-Olsson
Ulf ”Kroos” Svensson
Gloria ”Higuain” Schliamser
45
183
Jocke ”Chiellini” Wengelin
Niklas ”"Höwedes Isaksson
46
181
Jakob ”Robben” Knejp
47
177
Jonas ”Borges” Kosunen
48
173
Lotta ”Khedira” Susskind
49
170
Calle ”Kompany” Bergquist
50
161
Annie ”Lööw” Ramakers Olsson
51
159
Jocke ”Suarez” Rasmusson
52
153
Peter ”Rodriguez” Eriksson
53
142
Filip ”Lahm” Arildsson


8 kommentarer:

  1. Jag kom tvåa. Hur kunde jag missa ?

    Micke, "megafonen" från vildmarken har tystnat påtagligt. Kontakta en barmhärtig masarit. Har han kvalat in inför VM-18 ?

    Tack för allt det enorma arbete du har lagt ned på det här. Undrar om alla förstår det.

    Bengt - hälsa de dina !

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag vill passa på att tacka för ett utomordentligt underhållande vm-tips! Samt för all din tid och engagemang Micke! Har såklart förstått att det varit en del jobb tidigare men när Nelson för några dagar sedan kom med en förfrågan gick det upp för mig hur mkt jobb det faktiskt måste ha varit.

    Nelson bad mig alltså helt enkelt att se om han hade någon chans på vinsten då han inte hade möjlighet att kolla upp detta från semesterort. Jag hade ju så klart kunnat ta den enkla vägen och svarat, Nej Jocke det har vi ju vetat sedan länge att du inte har. Men en god kamrat som man är så vill man ju ha mer i ryggen än bara sin magkänsla kring vederbörandes tipsförmåga så jag började analysera datan. Efter en ganska lång stund inser jag att det finns för många alternativ vid både möjliga och omöjliga resultat. Så igen, ett stort tack för din tid att sammanställa tipsen på bloggen så även den late kan få en relevant bild av resultaten och således spänningen bland tipparna.

    Jag vill även passa på att tacka alla er andra för era donationer! Och då menar jag inte enbart era generösa monetära gåvor. För att se eller iaf veta att Jocke, Andram och min kära bror lider lite enbart för min skull är ngt som jag kommer bära med mig långt efter att detta vm ebbat ut och jag spenderat slantarna på ngn webbaserad bettingtjänst i tron om att jag nu kan detta med fotboll. Det är ett minne för livet!

    Mickes beskrivning av min gårdagskväll ovan kanske inte stämmer till 100% rent geografiskt men de emotionella skeendena är klockrena. Min tillförlit till den tyska elvan var bergfast! Tills matchen blåstes igång dvs.. Sedan dalade den i takt med att minuterna fortskred för att sedan åter cementeras i den 113e minuten. Det var ju faktiskt aldrig något snack om saken!!

    Så det var inte med skakiga knän och våta handflator som jag resta mig upp ur soffan för att drömma vidare i sängen om min vm-hjälte Gonzalo Higuain. Hmm jag menar förstås Mario Götze!


    Vi syns till EM!?


    Auf wiedersehen


    / The Champion


    SvaraRadera
  4. Bengt, jag tar av mig hatten och böjer mig ödmjukast för din bedrift. Du satte verkligen dit mig den här gången. Snyggt. Det här tycker jag styrker tesen om "att även en blind höna..." :))

    Tror att mitt jobb att rehabilitera Micke Olsson tog hårt på mina krafter, därav resultatet...

    Tycker tonen i detta tips varit sammetslen, fjoskig och helt utan påhopp. Vi får skärpa oss tills nästa gång.

    Instämmer om Micke, han har gjort ett "hästjobb" med allt arbete, rättningar och uppföljningar. Jag såg själv detta under de två veckorna i Italien. Detta resulterade i att jag fick tvätta, städa å diska....

    Bengt, Stort grattis och hundringen kommer jag att skicka till RK.

    SvaraRadera
  5. Grattis Björn. Väl kämpat !

    Bengt Nissler

    SvaraRadera
  6. Att Big Bengt reser sig från de utslagna och glider in på en andraplats är helt oväntat och helt oförklarligt.

    Att Niklas sedan tar av sig hatten och böjer sig ödmjukt inför detta är näst intill omöjligt att ta in...

    Har dessa två kombattanter till slut mjuknat och funnit sig själva i sin inre frid? Lugnet kanske har kommit och dessa två gaphalsar kanske har tystnat och lovar en lugnare ton i kommande tips? Hoppas enbart det är en kort tillfällighet!

    Good arbeite Mr Lundquist! Du förtjänar vinsten!

    / Il Duce

    SvaraRadera
  7. Ja, Micke !

    Jag missade en match och därmed totalsegern. Ta hand om Niklas - "vård i fotbollens slutskeende" kanske ?
    Tack för ditt jättejobb.
    Bengt

    SvaraRadera
  8. Nämen det här var ju jättekul! Är djupt imponerad av segraren, stort tacksam mot arrangören, väldigt glad över min 13:e-plats och lika bekymrad över Niklas´ 38:e-plats; ska åka ut till honom med ett team terapeuter och en skottkärra piller för att se om det går att göra något åt den så atypiska ödmjukheten han undsluppit sig häromsistens. Ser redan fram mot kommande tävlingar. /Olle

    SvaraRadera