söndag 15 juni 2014

Mästarna har presenterat sig!

Trots skavsår i baken, värk i hela kroppen och en utmattad själ, efter 30 mil på cykle, väckte jag mig själv till liv strax innan midnatt för att kunna njuta av VM:s största match hittills; England-Italien. 

Jag rös när jag såg det italienska laget stå och sjunga Fratelli d'Italia med omfamningar och knytna händer nära hjärtat. Det visar på en vilja och ett mod som senast visade sig 2006 och bådar gott inför framtiden! 

Eftersom jag var ganska säker på utgången av matchen så var det en fröjd att se Italien lira ett stabilare spel än någonsin med dirigenten Pirlo mitt på plan; han kan lira fotboll och han får det att se så j--a enkelt ut!
I övrigt var ju debutanten Darmian suverän som offensiv back fullt uppbackad av en lika bra Candreva! Tyvärr fick Immobile alldeles för lite tid på plan för att visa vad han kan men jag skulle gärna se en offensiv uppställning med både Immobile och Balotelli på topp... då kan det hända grejer... (men så spelar inte italienarna)...

Gårdagens stora överraskning var annars Uruguays förlust mot Costa Rica! Det var en högoddsare. Vad hände med stjärnorna Suarez, Forlan, Cavani?


Tipset då?

Antalet deltagare är rekordstort; 65 st, vilket är otroligt glädjande och spänningen kommer bli olidlig senare i sommar då detta skall avgöras och EN vinnare skall utses!
Här följer en sammanställning av alla deltagare och så här ser ställningen ut efter tre dagars spel;

21 poäng
Felix Olsson, Il Duce jr som är löjligt kunnig och intresserad... undrar vad han fått det ifrån?
Martin Stål, ingenjörspilot från Blekinge
Michael Andram, designer från Stockholm som även jobbar i café-branschen
Torgny Nilsson, glasmästare från Kosta, kollega till Kennet Rasmusson..
Vincent/Henrik Lahti, grabbarna Lahti från Karelen... Lahti Sr är regerande mästare i CL-tips... farlig!
Niklas Brander, skojare från Umeå som kränger villor och stugor i glesbygden

18 poäng
Melvin Nilsson, son till Nizze och bor för tillfället i DC... troligtvis bättre gener än sin far i tips...
Micke Olsson, som med sitt alter ego Il Duce styr detta spel med järnhand! Tror givetvis på Italien...
Jocke Nelson, Stockholms bästa budkille som fixar allt till alla...
Rickard Mattsson, transportpilot med bra spelsinne, men har aldrig riktigt lyckats i tipset förr...
Micke Mitchell, pilot och rocksångare från Lule, som också väntar på genombrottet i tipset...
Annica Nilsson, bättre "hälft" till Micke Mitchell...
Ulf O, far till fru Smith
Herr Smith, som går under detta alias.. lurig och påläst med bra insyn i den brittiska kulturen
Björn Lundquist, cyklist som jobbar med mr Nelson i budbranschen

15 poäng
Gustav Fant, pilot på TU och kung av Vikingstad...
Caspian Süsskind, äldre broder i klanen Süsskind, skall han vinna familjefejden?
Ulf Svensson, fd kompanichef på F10, numera flygplatsansvarig tillsammans med Mr Ziese
Peter Eriksson, Gällivares stolthet som motvilligt deporterats till Linköping under en tid...
Patrik Lindblad, pilot och studerande på Chalmers.. skall bli en sån där ingenggöörr...
Pelle Lundquist, kreativ designer från Stockholm, bror till Björn
Fredrik Süsskind, kunnig ingenjör som jobbar på FMV, kan han fotboll lika bra som flygplan?
Pelle Klementsson, nybliven major som skall bära Flygskolan på sina axlar...
Stefan Gustafsson, polare till Ziese som har det dåliga omdömet att gilla HIF...
Martin Nissler, golfproffs och verksamhetsutvecklare från Landskrona...
Bengt Nissler, far till Martin och som kommer synas i heta debatter med Mr Brander och Il Duce
Annie Ramakers O, tyska som vill vinna familjekampen i tipset, bor i Düsseldorf med Martin Olsson
Staffan Olsson, operativ chef på flygplatsen i Ängelholm och fortfarande aktiv lirare... vart?
Johan Jeppsson, surfande pilot från Vadstena
Hasse Hansson, (fd)? innehavare av Helikopterflottiljens snyggaste skägg..
Karin Falkbrink, krilles hälft som troligtvis kommer leka hem segern i det falkbrinkska hemmet...
John Ziese (jr), skall han lyckas slå farsan denna gång? Skönhet före ålder eller....
Jonas Björk, pilot och filmstjärna från Blekinge
Krister Falkbrink, fd vinnare i tipset, sadlat om till rotorflyg sen senast..

12 poäng
Johan Bergenäs, försäljare som verkar i DC
Gloria Schliamser, nykomling i tipset och partner med Mr Stål
Olle Hellström, teknikgalen Umebo som gärna vill krossa Mr Brander i tipset...
Martin Hansson, uppvisningspilot från Blekinge, frågan är om det hjälper i dessa sammanhang?
Jonas Kosunen, tapetkung från Stockholm..
Martin Hambraeus, pilot på TU och blivande provflygare
Ken Lindberg, mångsysslande fd TU:are och attaché, kungen av Landeryds golfbana..
Rich Smith, Saab-säljare från England som brukar ha det svårt i tipssammanhang..
Dominic Süsskind, yngre broder i klanen Süsskind
Carl-Johan Edström, nybliven amerikansk akademiker i Air Power, men detta handlar om annat!!
Lotta Süsskind, skall hon säkerställa husfriden genom att vinna familjekampen?
Calle Bergqvist, pilot från Lule som har bra koll på läget, frågan är om det gäller fotboll?
Jocke Rasmusson, pilot från Blekinge som gärna vill ta hem bucklan..
Björn Liljekvist, fd operativ chef på flygplatsen i Ängelholm som servar övriga på plats
Niklas Isaksson, provflygare från Linköping som sadlar om till skolverksamhet..
Thomas Nilsson, den äldre och visare brodern i Nilsson-klanen

9 poäng
Adam Lewis-Olsson, ung flygare som går i pappas spår, troligtvis bättre i tipset också...
Fredrik Bergström, pilot på TU och nykomling i tipssammanhang, kämpar febrilt för att lyckas...
Lars Olsson, allsmäktig fader till Il Duce, som brukar ha det svårt i dessa sammanhang
Peter Nilsson, fotoexpert från flyget i Blekinge
Filip Arildsson, pilot på TU och skräcken från Norsholm, jumbo i förra CL-tipset... bättring?
Anna/Bianca/Norah Lahti, kvinnliga klanen av Lahtis med ursprung från Kaxholmen...
Magnus Lewis-Olsson, fd provflygare på Saab och numera afrika-baserad försäljare i vinlandet...
Peter "Nizze" Nilsson, yngre broder till Thomas och försäljare i DC, know the talk, but cannot walk...
Jocke Wengelin, provflygare och hästfarmare på landet..
Fru Smith, går också under alias men är väl insatt tack vare mr Smith
Peter Wiklund, provflygare som kan slå underifrån..
Fritz Olsson, yngste deltagaren (3 veckor) som har fått stor hjälp av pappa Martin ...

6 poäng = JUMBO
Robin Nordlander, provflygare på Saab som börjar se lika avdankad ut som Robinho...
Kenneth Rasmusson, glasmästare från Kosta och pappa till Jocke...
Christian Ziese, fd skolflygets mästare som sadlat om till flygplatschef i Ängelholm... hittat hem?
Martin Olsson, yngre broder till Il Duce som brukar tippa wild & crazy....
Jakob Knejp, fd roddare från Stockholm som numera ägnar sig åt maratonlöpning..


Må alla lycka till i det fortsatta tipset.

Det enda ni behöver veta är att tåget går strax och Il Duce kommer leda det mot en klar och säker seger. Italien kommer krossa och allt kommer vara som 2006, en stor och härlig segerfest... Viva Italia, viva Italia...

/ Il Duce













6 kommentarer:

  1. Jaha, JUMBO, det låter ju inte speciellt kul. Jag får alltså be alla som känner mig om
    ursäkt och nu ska jag börja klättringen på stegen. Om jag tittar på mina framtida tips så ser det
    ut som att jag redan på onsdag ska kunna vara i ledningen....
    OK, Tack Micke för ett trevligt och engagerande, kul , ironiserande och amitiöst arbete.
    Hörde förresten att Du sagt att om Du skulle vinna så skulle Du återbetala allas insatser.
    D E T kallar jag för JUSTE!!!
    Kennet R snart på väg till Rhodos.

    SvaraRadera
  2. Kenneth, det känns att vara jumbo och det är som du säger bara att påbörja klättringen snarast så du inte hamnar i bakvattnet...

    Om jag vinner kan jag sträcka mig så långt att bjuda alla på en flaska italiensk vin som ni kan njuta av medan jag dricker Amarone och käkar parmaskinka!
    Men, det är lång väg dit...

    SvaraRadera
  3. Micke !

    Har du verkligen räknat rätt på Branders poäng ???

    Bengt

    SvaraRadera
  4. Ny dag, nya möjligheter. Återhämtat mig efter nattens drabbning mellan England och Italien. Läser tipschefens analys av matchen och undrar om vi sett samma match. Jag såg ett gäng blåklädda män ( eller om det var mesar) som sakta strosade omkring på planen och mest undrande om det snart skulle vara någon vatten och kisspaus. Jag såg ett gäng vitklädda män som heroiskt sprang och kämpade för att upprätthålla fotbollens vackra namn och anseende.

    Trots förlusten såg jag ett England som kommer att gå långt i VM:et och till slut stå där med bucklan höjd mot skyn. Jag är så säker på min sak att jag här och nu bjuder in till en grillkväll med fri mat och pilsner för dom som vill. Under kvällen kommer att bjudas på bra underhållning tipsgeneralens tal som kvällens höjdpunkt. Temat; England - därför vann dom rättvist.

    Plats: Italien, Sardinien, Alghero.

    Tre reflektioner.

    Inte helt förvånande ser jag att jag tillhör en exklusiv skara om sex personer i den här trevliga leken. Men jag undrar vad som hände med Bengt Nissler? Min gode vän Olle från Umeå ser jag inte skymten av heller. Herr tipschefen har ju en tydlig trend, neråt. Förklara er mina herrar. Längtar efter era usla ursäkter och bortförklaringar

    Cheers

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just wait Niklas - det betyder helt enkelt på svenska - vänta bara...Min form är på uppåtgående.

      Bengt

      Radera
  5. Niklas Brander...ständigt på drift i ett stort universum fullt av frågetecken och svammel...

    ... väldigt många ord och löften från en vilsen man som tippar Brasilien som vinnare??

    / Mr O

    SvaraRadera